måndag 1 augusti 2016

Kom igång med en gång

Idag bloggar jag i hälsans tecken. De som kanske har hängt med sedan jag började min serie inlägg här på bloggen vet att jag klagade på min egna kondition.
Jag tänkte att jag idag skulle prova på den omtalade promenadrundan längs Nissan, som kallas så fyndigt som "Kom igång med en gång".



Nissan går som en ådra genom vårat lilla samhälle I Hyltebruk. Jag kallar det för en ådra, eftersom den genom alla tider skänkt nytta och framgång åt alla verksamheter som byggts upp jämte dess lopp. Inte minst här då, hos oss i Hyltebruk.
Vi har tidigare talat om de olika bruksverksamheterna i våran kommun, men de tidigare industrierna har funnits lite varstans i det småländska landskapet. Särskilt kanske just då längs Nissan som varit nyckeln till vattenkraft.



När jag så kommer till Nissan och börjar min promenad så slås jag genast av hur lugnande det är att höra det porlande vattnet strömma framåt, mellan stenar och vass. Tvärs över leker skygga änder i vattnet, eller så kanske de också letar mat.



Här finns också en liten ö, som kanske syns bäst ifrån bron. Här kan man ofta se måsar häcka, vilket är något som alltid förundrat mig. Måsar för mig är ju kust-och havsfåglar. Men jag antar att omständigheter i landskapet kan bidra till att fiskmåsar finner det gynnsamt att bo här.
Hursomhelst så har jag alltid uppskattat måsarnas lek och skrik. Det har alltid tytt på en närhet till vatten.
Vandringen leder mig längs en slingrig grusväg som kantas av grönskande skog på ena sidan, och det lekfulla vattnet på den andra. Både ån och skogen ändrar utseende medan man vandrar och det hela känns som en ganska så hälsosam liten tripp för både kroppen och själen!



Nissan har sin början långt inåt småland, och ringlar sig genom landskapet som en orm. Den passerar Norra Unnaryd, Gislaved, Smålandstenar, Hyltebruk... Och mynnar till slut ut, efter ett antal andra hållplatser, i havet vid Halmstad.

Just i Hylte-trakten har vi många vägar längs Nissan, det vill säga inte bara den urgamla handelsvägen Nisstastigen. Vi har också leder som är utformade för vandrare och andra besökare som vill njuta av ron vid vattnet. Kom hit du också! Information om vart du kan färdas längs Nissan finns bland annat i dessa broschyrer, som kan hämtas ut här hos oss på Hylte Turistinformation!



/ Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar