måndag 22 augusti 2016

Kyrkan

Idag besöker jag pastoratet i Hylte för att se vad de har haft för sig i sommar, och vad som väntar längre fram i höst.



Det börjar med jag ringer upp pastoratet och bestämmer möte med Bo Lindebladh som jobbar som kyrkoherde. Klockan kvart över ett så har han tid att ta emot mig för en stunds samtal om deras verksamhet. Sagt och gjort, jag ger mig iväg i god tid så att jag redan innan får ett par goda bilder på kyrkan utifrån.

Inne på pastorsexpeditionen möter jag Bo och får komma in på kontoret. Eftersom vår tid är knapp så så går jag rakt på sak och frågar honom om vad kyrkan har sysslat med under sommaren, och vad som kan väntas senare i höst. Han berättar för mig att efter att konfirmationsaktiviteterna slutat så har man under sommaren hållit musik och sång högt på agendan. Man har mötts på de olika kyrkorna i kommunen för att lyssna till musik med nytt tema varje gång.
"Musik i Sommarkväll", har aktiviteten hetat och det har varit varje söndagskväll kl:18.

Vill man så finns det fortfarande två tillfällen till att gå på. Det är då den tjugoåttonde augusti och den fjärde september som gäller.



Den nittonde augusti startade återigen aktiviteterna för språkcaféet där en av aktörerna är svenska kyrkan.
På fredagar möts man alltså i Hyltebruks församlingshem för att träffa nyanlända och hjälpa dem att öva upp språket genom möten och samtal. Bo berättar att det är mycket givande, inte bara för det nyanlända, utan också för de svenskar som kommer.
Han säger att man får större inblick i kulturer och livsöden, vilket jag själv tycker låter som ett utmärkt utbyte. Det kommer sedan att fortsätta hela hösten, med undantag för den andre september.

Man kallar mötena för internationellt fredscafé och på måndagarna är det Röda korset som är arrangör för sitt språkcafé.
Språkcaféerna är en del i försöken att stärka integrationen och hjälpa de nyanlända att komma in i samhället. Både jag och Bo är överens om att språket är en barriär som är viktig att komma över, och det underlättar i förenandet av folk.

Jag tackar Bo för hans tid och som avslut så får jag se mig omkring i kyrkan på egen hand. Just då är det ingen annan än jag där och allt är lugnt och stilla. Det ger mig en chans att ta mig en närmare titt på saker jag inte närmat mig innan.



Det var längesedan jag var i den här kyrkan. Senast var nog när jag var liten, väldigt liten.
Den gången var jag rädd för att ens gå in. Jag förstod ju inte grejen med mannen som hängde på ett kors och såg ledsen ut.
Idag finner jag kyrkor både trevliga och fina och jag har många goda minnen av skolavslutningar i dessa stora komplex, särskilt då i Färgaryds kyrka.

I Hylte kommun fortsätter kyrkan att vara en mötesplats för människor. För många så är kyrkan en stor del i sina liv. Där kan de medverka för att påverka med insamlingar, vara till stöd för varandra och mycket, mycket mer. Det är något att ta till vara på.



Kom och upplev du också! Hit är alla välkomna, gammal som ung, troende eller inte. Bo fick mig att känna mig särskilt välkommen och jag är glad att jag fick samtala lite,

Fler aktiviteter under höst är bland annat en konsert i Unnaryds kyrka, där man spelar upp Sånger för livet, med bland andra Shirley Clamp och körledaren Mats Backlund som medverkande. Datum är den artonde september kl 17.00. Biljetter kan köpas på ticnet.se eller på plats, två timmar innan konserten.

Besök pastoratets webbplats för mer information på: www.svenskakyrkan.se/hyltebruk
eller kontakta dem på tel. 0345-19740

/ Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar